Zdrowy sposób odżywiania polega przede wszystkim na systematycznym dostarczaniu do organizmu wszystkich potrzebnych dla jego prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych we właściwych proporcjach i ilościach. Wiele spośród nich zawartych jest w warzywach i owocach. Powinny one więc stanowić podstawę każdej właściwej diety. Są źródłem witamin, fitozwiązków i błonnika pokarmowego. Najnowsze wyniki badań wykazały, że powinno się zjadać nawet dziewięć porcji owoców i warzyw codziennie.
Każdy dzień powinno się zaczynać od pożywnego i sycącego śniadania. Dzięki temu rośnie wydajność organizmu człowieka, jak również zapobiega to zbyt dużemu spożywaniu kalorii w pozostałej części dnia. Kolejne posiłki powinno się jeść co 3-4 godziny, co wpływa na przyspieszenie procesu przemiany materii. Jedząc w ten sposób organizm otrzymuje wymaganą porcję energetyczną, jednak nie występują napady głodu.
W codziennym jadłospisie muszą znajdować się produkty które należą do wszystkich typów produktów spożywczych. Takich grup jest sześć – produkty zbożowe, mleko i jego przetwory, warzywa i owoce, mięso, ryby, jaja, a także tłuszcze jadalne. Ostatnia grupa to cukier i wyroby cukiernicze. Unikać powinno się natomiast dań typu fast food i dań wysoko przetworzonych. W ich składzie znajdują się jedynie konserwanty i wzmacniacze smaku, jak również ogromną ilość tłuszczu i soli.
Niezmiernie istotną kwestią jest również prawidłowe nawodnienie organizmu. Woda spełnia liczne funkcje, bierze udział w wielu procesach życiowych m. in. transportuje substancje odżywcze w organizmie. Osoba dorosła codziennie musi spożywać nawet 2 litry płynów. Niedobór wody w organizmie człowieka w wyniku jej wydalania musi być bowiem stale uzupełniany. W przeciwnym przypadku można doprowadzić do odwodnienia organizmu.
Unikać trzeba natomiast wyrobów cukierniczych. Jest to źródło tzw. bezwartościowych kalorii. Dostarczają do organizmu energię, której nadmiar magazynowany jest jako tkanka tłuszczowa. Nie zawierają jednak w zasadzie żadnych wartościowych substancji pokarmowych. Co więcej, ich nadmierne przyjmowanie prowadzi do dużej nadwagi, chorób zębów, a nawet cukrzycy.