18 Lut Brak komentarzy admin Kategoria , ,

To bez znaczenia, czy Twoim dążeniem jest pozbycie się zbędnych kilogramów, czy może zyskanie tkanki tłuszczowej lub mięśniowej, powinnaś odkryć swój wskaźnik masy ciała, czyli tak zwane BMI. Co to właściwie jest Body Mass Index i w jaki sposób go poprawnie oszacować?
Body Mass Index, a po polsku wskaźnik masy ciała dostarcza wiadomości dotyczące stosunku masy ciała względem wzrostu, co z kolei pozwala na dokonanie szybkiej kwalifikacji stopnia otyłości. W klasyfikacji tej występuje sześć stopni rozciągających się na skali niedowaga – ekstremalna nadwaga (trzeci poziom otyłości). Dla każdego stopnia podane jest również ryzyko zachorowań związane z nadwagą i tu wymienić można indeks BMI poniżej 18, 5 wskazuje na zbyt niską wagę i może być przyczyną różnych kłopotów związanych ze zdrowiem.
Jak wyznaczyć BMI? Wystarczy, że kojarzysz swoją wagę oraz niezbędny Ci jest Twój wzrost oceniony w metrach. Jedyne co musisz wykonać, to podzielić swoją wagę podaną w kilogramach przez wzrost wyrażony w metrach podniesiony wcześniej do kwadratu. Rezultat, który w ten sposób otrzymasz to Twój własny wskaźnik BMI. Następnie wystarczy zestawić go z klasyfikacją i dowiedzieć się, czy Twoje BMI jest odpowiednie. Nie zapomnij o tym, że podczas obliczania wskaźnika masy ciała wzrost musi być wyrażony w metrach – wzięcie wzrostu w centymetrach to nierzadki błąd, który utrudnia wykonanie prawidłowych obliczeń.
Mimo że wskaźnik BMI jest przydatny, w określaniu stanu własnego zdrowia nie powinno się kierować się wyłącznie tym. Wyznaczony wynik potraktuj raczej jako wstępne określenie miejsca, z którego zaczynasz, by po pewnym czasie móc cieszyć się upragnioną sylwetką.